merelaarns.reismee.nl

Maternal health

Samen met Gitte ben ik gestart met de maternal health. Deze voorlichting bestaat uit 3 ochtenden, 1 keer per week. Het dorp waar we heen gingen ligt aan het meer en is moeilijk te bereiken. De eerste keer zijn we met de auto gegaan maar de andere twee keer zijn we met de motor gegaan omdat de weg heel slecht was geworden door de vele regen.

De eerste bijeenkomst gaat over een normale zwangerschap/bevalling en de “danger signs”, wanneer moet je naar het ziekenhuis en waarom. De tweede bijeenkomst gaat over de voorbereiding; geld (sparen), transport (naar en van het ziekenhuis), birth partner, thuis of in het ziekenhuis bevallen.

De laatste bijeenkomst gaat over de tijd na de bevalling en we bespreken dan eigenlijk al het bovenstaande maar dan over de tijd na de bevalling. Ook gebruiken we de doppler om de hardslag van de baby te laten horen aan de moeders.

De meeste bewoners spreken geen Engels. Er was alleen Ă©Ă©n jonge vrouw die naar school gaat en die ons kon helpen met vertalen. De vrouwen zijn erg geĂŻnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Soms gaan ze met elkaar over het onderwerp praten maar dan kunnen wij niet verstaan wat ze zeggen. Gelukkig kregen we van de vertaler te horen waar ze het over hadden. Vaak praten ze over de nieuwe informatie die wij ze geven, in goede zin. Ook bedanken ze god dat wij deze informatie aan ze geven en bij de laatste bijeenkomst wilde ze graag bidden van te voren. Ook aan de vragen die gesteld werden kon je merken dat ze echt luisteren en de informatie begrepen. Maar het aller mooiste van de laatste bijeenkomst was de doppler. Vaak weten de moeders niet wat ze nou eigenlijk horen in het begin maar als je ze verteld dat het hun baby is veranderd de uitdrukking op hun gezicht.

De bijeenkomsten waren ontzettend leuk en de bewoners van het dorp hebben gevraagd om nog een bijeenkomst maar dan met het hele dorp. Ze willen graag dat iedereen begrijpt dat je rust nodig hebt na de bevalling en dat iemand anders dus voor andere kinderen moet zorgen en voor de rest van het huishouden. Aan ons dus de eer om een extra bijeenkomst te maken voor dit project.

Johan Meezen

Dag dames, het laatste zou ik zeker doen en is echt nodig. Of het gevolgen heeft is niet zeker, maar dat iedereen het weet is belangrijk. Ken verhalen dat vrouwen doorwerken tot het allerlaatste moment en dan pas naar een ziekenhuis gaan voor de geboorte. Ook zijn er de bij die soms de volgende dag weer moeten werken. Omdat er anders geen eten kan worden gekocht.

Tonneke

ha die Merel!
Wat een genoegen weer om je verhaal te lezen.
Je hebt een steen verlegd, de stroom zal nooit meer het zelfde zijn.
vandaag 10 April, nog een maandje, dan vlieg je weer naar huis.
Wat is de tijd omgevlogen he?
liefs
en groeten